Counter‐hegemonic ethics for sustainable business
Publiceringsår
2024
Upphovspersoner
Hurtado Hurtado, Joshua; Heikkurinen, Pasi; Ruuska, Toni Pekka Kalevi; Hagolani-Albov, Sophia; Koppelmäki, Kari
Abstrakt
Business ethics scholarship proposes alternatives for making companies sustainable. While these models may have advanced business practice, the alternatives rarely challenge the hegemony of the economic system. This article develops a new normative frame for sustainable business by investigating articulations of counter-hegemony and their ethical implications. Employing political discourse theory and drawing insights from a case in food production, the article finds three articulations of counter-hegemonic ethics: (1) the virtue of socio-ecological embeddedness, (2) the duty of local provisioning, and (3) the utility of regeneration. These findings reflect the three generic normative ethical theories and are proposed to support advancing sustainability. As its main contribution, the study contributes to the field of business ethics by offering a novel normative foundation that challenges power relations in the society, especially those concerning the hegemonic articulations of industrial economy.
Visa merOrganisationer och upphovspersoner
Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT
Heikkurinen Pasi
Helsingfors universitet
Hurtado Hurtado Joshua
Koppelmäki Kari
Heikkurinen Pasi
Hagolani-Albov Sophia
Ruuska Toni Pekka Kalevi
Publikationstyp
Publikationsform
Artikel
Moderpublikationens typ
Tidning
Artikelstyp
En originalartikel
Målgrupp
VetenskapligKollegialt utvärderad
Kollegialt utvärderadUKM:s publikationstyp
A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskriftPublikationskanalens uppgifter
Moderpublikationens namn
ISSN
Publikationsforum
Publikationsforumsnivå
1
Öppen tillgång
Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst
Ja
Öppen tillgång till publikationskanalen
Delvis öppen publikationskanal
Licens för förläggarens version
CC BY
Parallellsparad
Ja
Parallellagringens licens
CC BY
Övriga uppgifter
Vetenskapsområden
Företagsekonomi; Sociologi
Publiceringsland
Förenta staterna (USA)
Förlagets internationalitet
Internationell
Språk
engelska
Internationell sampublikation
Ja
Sampublikation med ett företag
Nej
DOI
10.1111/beer.12745
Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling
Ja