undefined

Counter‐hegemonic ethics for sustainable business

Publiceringsår

2024

Upphovspersoner

Hurtado Hurtado, Joshua; Heikkurinen, Pasi; Ruuska, Toni Pekka Kalevi; Hagolani-Albov, Sophia; Koppelmäki, Kari

Abstrakt

Business ethics scholarship proposes alternatives for making companies sustainable. While these models may have advanced business practice, the alternatives rarely challenge the hegemony of the economic system. This article develops a new normative frame for sustainable business by investigating articulations of counter-hegemony and their ethical implications. Employing political discourse theory and drawing insights from a case in food production, the article finds three articulations of counter-hegemonic ethics: (1) the virtue of socio-ecological embeddedness, (2) the duty of local provisioning, and (3) the utility of regeneration. These findings reflect the three generic normative ethical theories and are proposed to support advancing sustainability. As its main contribution, the study contributes to the field of business ethics by offering a novel normative foundation that challenges power relations in the society, especially those concerning the hegemonic articulations of industrial economy.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Helsingfors universitet

Hurtado Hurtado Joshua

Koppelmäki Kari

Heikkurinen Pasi

Hagolani-Albov Sophia

Ruuska Toni Pekka Kalevi

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

En originalartikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Delvis öppen publikationskanal

Licens för förläggarens version

CC BY

Parallellsparad

Ja

Parallellagringens licens

CC BY

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Företagsekonomi; Sociologi

Publiceringsland

Förenta staterna (USA)

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Ja

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.1111/beer.12745

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja