undefined

Prompting AI Art : An Investigation into the Creative Skill of Prompt Engineering

Publiceringsår

2024

Upphovspersoner

Oppenlaender, Jonas; Linder, Rhema; Silvennoinen, Johanna

Abstrakt

We are witnessing a novel era of creativity where anyone can create digital content via prompt-based learning (known as prompt engineering). This article investigates prompt engineering as a novel creative skill for creating AI art with text-to-image generation. In three consecutive studies, we explore whether crowdsourced participants can (1) discern prompt quality, (2) write prompts, and (3) refine prompts. We find that participants could evaluate prompt quality and crafted descriptive prompts, but they lacked style-specific vocabulary necessary for effective prompting. This is in line with our hypothesis that prompt engineering is a new type of skill that is non-intuitive and must first be acquired (e.g., through means of practice and learning) before it can be used at a level of high quality. Our studies deepen our understanding of prompt engineering and chart future research directions. We conclude by envisioning four potential futures for prompt engineering.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Silvennoinen Johanna Orcid -palvelun logo

Uleåborgs universitet

Oppenlaender Jonas Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

En originalartikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Förläggare

Taylor & Francis

Sidor

1-23

Publikationsforum

58507

Publikationsforumsnivå

2

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Delvis öppen publikationskanal

Licens för förläggarens version

CC BY

Parallellsparad

Ja

Parallellagringens licens

CC BY

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Data- och informationsvetenskap

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Förenta staterna (USA)

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Ja

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.1080/10447318.2024.2431761

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja