Understanding Curriculum Leadership of Cross-Curricular Teaching

Bidragets beskrivning

Att färdigställa en doktorsavhandling inom pedagogik, inriktat på utveckling av pedagogiska ledarskaps- och utvecklingssprocesser inom grundläggande utbildningens årskurs 7-9. Syftet med avhandlingen är att undersöka hur rektorer och ämneslärare vid årskurserna 7-9 erfar ledarskapsprocesser i implementationen av helhetsskapande undervisning. Läroplanen inom grundläggande utbildningen från år 2016 betonar en kollegial och holistisk verksamhetskultur. Detta synliggörs genom helhetsskapande undervisning som karaktäriseras av tvärvetenskapligt lärande, som säger att undervisningen ska innehålla arbetsperioder av ämnesövergripande undervisning. Det innebär att lärare ska samarbeta över ämnesgränser för att planera, genomföra och utvärdera helhetsskapande undervisning. Den traditionellt individuella lärarkulturen står i viss spänning till helhetsskapande undervisning, som är en en kollegial och samarbetsorienterad undervisningsform. Rektorers ledarskap är en viktig komponent i skapandet av helhetsskapande undervisning, men också något som begränsas av individuella attityder, organisatoriska strukturer och nationella policyer. Avhandlingen bidrar med kunskap kring hur man kan förstå rektorers och lärares ledarskapsprocesess i utvecklingen av nya undervisningsmetoder, men även deras roll i skapandet av en verksamhetskultur som betonar tvärvetenskaplighet, helhetstänk och samarbete.
Visa mer

Startår

2024

Beviljade finansiering

Alex Mäkiharju Orcid -palvelun logo
20 000 €

Finansiär

Svenska kulturfonden

Övriga uppgifter

Finansieringsbeslutets nummer

198594

Vetenskapsområden

Pedagogik

Identifierade teman

education, pedagogy