Relationernas betydelse för lärarpraktik - Lärarstuderande inom småbarnspedagogik i centrum för att utveckla nytt kunnande tillsammans

Bidragets beskrivning

Genom ett ömsesidigt samarbete mellan universitet och småbarnspedagogik kan ett kunskapsutbyte ske. Vid Åbo Akademi har ett koordinerat praktiknätverk utvecklats, med 25 arbetsgivare inom småbarnspedagogik och 95 övningsdaghem. Praktiknätverkets syfte är att tillgodose svenskspråkiga praktikplatser för lärarstuderande inom småbarnspedagogik. Samverkan mellan universitet och daghem kan också involvera professionell utveckling för både lärarstuderande och personal (Haigh & Ward, 2004; Hastings & Squires, 2002; Niklasson, 2015; Sigurdardóttir, 2010). För att partnerskapet mellan universitet och övningsdaghemmen skall lyckas är goda relationer en förutsättning (Hastings & Squires, 2002; Niklasson, 2015). Relationen mellan handledaren och studenten är en process, som är avgörande i början av praktikperioden. (Liinamaa, 2014). För att den studerande ska trivas och känna sig trygg under praktiken är det viktigt att handledaren bygger en bra relation till den studerande. (Bjerkholt & Gundenäs, 2019; Hjort & Pramling, 2014). Doktorsavhandlingens syfte är att analysera betydelsen av olika dimensioner av relationer gällande praktikdelen i lärarutbildningen inom småbarnspedagogik. Den kvalitativa sammanläggningsavhandling som består av tre studier och har som ambitioner är att bidra till forskning internationellt, då temat diskuteras på dessa nivåer. Studier följer god vetenskaplig praxis enligt etiska överväganden och datahantering.
Visa mer

Startår

2020

Beviljade finansiering

Anna Buss Orcid -palvelun logo
8 000 €

Övriga uppgifter

Finansieringsbeslutets nummer

196260

Vetenskapsområden

Pedagogik

Identifierade teman

education, pedagogy