Folkhälsans LärMiljö-studie: rörelse, utomhuslärande och välmående i skolan

Bidragets beskrivning

De övergripande målen är att a) kartlägga hur utbredd utomhuspedagogik är i svenskspråkiga grundskolors lägre klasser i Finland, och undersöka vilka faktorer som är relaterade till användningen av utomhuspedagogik, och b) undersöka sambanden mellan utomhuspedagogik och fysisk aktivitet, hälsa och välbefinnade, naturrelation och akademiska färdigheter bland elever i svenskspråkiga grundskolors lägre klasser i Åbonejden. Studien består av en pilotstudie, en kartläggning bland rektorer och lärare och en huvudstudie. I pilotstudien prövades datainsamlingsprocesserna och instrumenten som används i studierna. I kartläggningen som genomförs under hösten 2021 och början av år 2022 undersöks hur utbredd användningen av utomhuspedagogiken är i svenskspråkiga skolor (årskurs 1-6) i Finland och vilka faktorer som är relaterade till användningen av utomhuspedagogik. Målet med huvudstudien är att undersöka sambanden mellan mängden utomhuspedagogik på klassnivå och elevernas fysiska aktivitet, hälsa och välbefinnande, naturrelation och akademiska färdigheteter. Målet är även att undersöka om det finns någon skillnad i sambanden mellan utomhuspedagogik och elevernas fysiska aktivitet, hälsa och välbefinnande, naturrelation och akademiska färdigheter om utomhusundervisningen sker i grönområden eller andra miljöer. Studiens data samlas in med de instrument som prövats under pilotstudien och riktar sig till lärare, elever och vårdnadshavare i de svenskspråkiga skolorna i Åbo med omnejd.
Visa mer

Startår

2023

Beviljade finansiering

Finansiär

Svenska kulturfonden

Övriga uppgifter

Finansieringsbeslutets nummer

176895

Vetenskapsområden

Folkhälsovetenskap, miljö och arbetshälsa

Identifierade teman

education, pedagogy