Att förstå och utveckla grammatisk kompetens inom språkbad: tre studier och en handbok för lärare
Bidragets beskrivning
Syftet med detta tvååriga projekt är att under dess första år uppfylla vissa luckor i forskningen i grammatisk kompetens hos finskspråkiga språkbadselever genom att undersöka i deras kompetens i substantivens pluralböjning, infinitivkonstruktioner (t.ex. kan göra, älska att göra, för att göra) och valensbetingade prepositioner (t.ex. titta på ngt, nöjd med ngt). Materialet består av uppsatser samt av ett grammatiktest som eliciterar infinitivkonstruktioner och jag analyserar det kvantitativt och statistiskt på både grupp- och individnivå. Eftersom min tidigare forskning har visat att undervisningsmetoderna i traditionell svenskundervisning gynnar inlärningen av vissa grammatiska fenomen, jämför jag språkbadseleverna med en kontrollgrupp med inlärare av traditionell A2-svenska även i dessa studier.
Under det senare året av projektet kommer jag att skriva en handbok om grammatikinlärning och -undervisning för lärare i språkbad. Förutom mina forskningsresultat och hur de kan utnyttjas i undervisningen behandlar jag i boken teorier om andraspråksinlärning ur lärare relevanta synvinklar. Boken bygger på den kunskapsbas som jag skapat i min tidigare forskning och som jag kompletterar under projektets första år och sammanbinder teori och praktik på ett sätt som stöder lärarna i sitt arbete. Dessutom kan boken användas som kurslitteratur i språkbadslärarutbildning.
Visa merStartår
2023
Beviljade finansiering
50 000 €
Finansiär
Svenska kulturfonden
Övriga uppgifter
Finansieringsbeslutets nummer
176820
Vetenskapsområden
Språkvetenskaper