Finlandssvenska elevers prestationer i svenska kognitiva test
Bidragets beskrivning
Kognitiva test används dagligen av psykologer och ligger som grund för läkares diagnosticering av svårigheter samt för planering av stödåtgärder. Det finns inga finlandssvenska versioner av dessa test och det är tills vidare oklart hur normmaterialet i rikssvenska test fungerar hos finlandssvenska barn. Syftet med studien är att samla in jämförelsematerial om finlandssvenska barns prestationer i rikssvenska kognitiva test. Ca 280 finlandssvenska en- och tvåspråkiga barn i åldern 5-16 år testas med de psykologiska kognitiva testen WPPSI-IV, WISC-V och NEPSY-II. Mer specifikt är syftet med forskningen att jämföra hur finlandssvenska barn presterar jämfört med de skandinaviska normerna i de nyaste testversionerna av Wechslers intelligenstest och i språkliga deltest i NEPSY-II. Samtidigt undersöks inom projektet hur bakgrundsfaktorer som tvåspråkighet eller barnets vardagliga funktioner relaterar till testprestationerna och skillnader mellan testversioner i överlappande åldersgrupper. Även erfarenheter av distansundervisningen våren 2020 och dess relation till de kognitiva testresultaten kartläggs. Forskningsresultaten ämnas utmynna i allmänna och officiella rekommendationer om testningsförfaranden för psykologer verksamma i Svenskfinland för att därmed göra finlandssvenska barnpsykologiska testningar mera enhetliga och pålitliga.
Visa merStartår
2019
Beviljade finansiering
120 000 €
Kontaktperson
Anu Haavisto
Finansiär
Svenska kulturfonden
Övriga uppgifter
Finansieringsbeslutets nummer
167464
Vetenskapsområden
Psykologi
Identifierade teman
health care