Svenskspråkig utbildning på språköar i Finland – pedagogiska särdrag, didaktiska lösningar och framtidsutsikter (SPRAKOPED)
Bidragets beskrivning
Svenskspråkig utbildning på språköar i Finland – pedagogiska särdrag, didaktiska lösningar och framtidsutsikter (SPRAKOPED)
Forskare inom projektet är akademilektor Tom Gullberg, akademilektor Mårten Björkgren, professor Siv Björklund och projektforskare Katri Hansell, samtliga vid Åbo Akademi/FPV.
Syftet med detta forskningsprojekt är att utforska särdragen i pedagogik på språköar från småbarnspedagogik till grundläggande utbildning och dess stöd i bildningsväsendet samt beredskapen för utökad verksamhet på språköarna.
Ambitionen är att utifrån etnografiska metoder kunna beskriva pedagogiska särdrag i utbildningen på språköar, samt även att på basis av observationer utveckla minoritetspedagogiska arbetssätt utgående från aktionsforskning. Intresset för att lokalt stöda svenskspråkig utbildning på olika stadier på språköar och beredskapen för nyetableringar kommer att undersökas genom intervju som metod.
Ambitionen är också att göra en övergripande beskrivning av den pedagogiska verksamheten i språköskolorna – från småbarnspedagogiken till grundläggande utbildnings sista årskurs. I de språköskolor som kommer att vara aktuella för projektet förekommer verksamhet i allmänhet fram till årskurs 6, men i några fall täcker språköskolorna hela grundläggande utbildning fram till årskurs 9. I och med den helhetsskapande ambitionen är det skäl att notera projektets tvärvetenskapliga angreppssätt med småbarnspedagogik, språkbads- och flerspråkighetspedagogik, samt ämnesdidaktik.
Visa merStartår
2021
Beviljade finansiering
100 000 €
Finansiär
Svenska kulturfonden
Övriga uppgifter
Finansieringsbeslutets nummer
168036
Vetenskapsområden
Pedagogik
Identifierade teman
education