undefined

“Come join us, and lose your accent!” : Accent Modification Courses as Hierarchization of International Student

Publiceringsår

2021

Upphovspersoner

Ennser-Kananen, Johanna; Halonen, Mia; Saarinen, Taina

Abstrakt

In this article, we examine the hierarchization of international students by bringing together perspectives of linguistic legitimacy and language ideologies. Our data stems from 26 accent reduction (AR) or accent modification (AM) course descriptions and websites from US universities. Based on their analysis, we discuss the socio-political implications of the phenomenon of these courses for international students and the ways in which language-based, particularly accent-based, arguments are used to create or reinforce different categories of students. We argue that while international students are presented as having different kinds of “comprehensibility problems” that AM/AR courses are claimed to remedy, the seemingly linguistic arguments that are used for marketing do not hold. Rather, what is presented as an accent issue actually seems to be an ideological one, drawing on the students’ ethnic or geographical origins, and thereby racializing the question of language proficiency.
Visa mer

Organisationer och upphovspersoner

Jyväskylä universitet

Ennser-Kananen Johanna Orcid -palvelun logo

Halonen Mia Orcid -palvelun logo

Saarinen Taina Orcid -palvelun logo

Publikationstyp

Publikationsform

Artikel

Moderpublikationens typ

Tidning

Artikelstyp

En originalartikel

Målgrupp

Vetenskaplig

Kollegialt utvärderad

Kollegialt utvärderad

UKM:s publikationstyp

A1 Originalartikel i en vetenskaplig tidskrift

Publikationskanalens uppgifter

Volym

11

Nummer

2

Sidor

322-340

Publikationsforum

82343

Publikationsforumsnivå

1

Öppen tillgång

Öppen tillgänglighet i förläggarens tjänst

Ja

Öppen tillgång till publikationskanalen

Helt öppen publikationskanal

Parallellsparad

Ja

Övriga uppgifter

Vetenskapsområden

Språkvetenskaper

Nyckelord

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Publiceringsland

Förenta staterna (USA)

Förlagets internationalitet

Internationell

Språk

engelska

Internationell sampublikation

Nej

Sampublikation med ett företag

Nej

DOI

10.32674/jis.v11i2.1640

Publikationen ingår i undervisnings- och kulturministeriets datainsamling

Ja